CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

AMARAN KERAS!!! BACA sebelum scroll ke bawah

Aku tak minta apatah memaksa sesiapa untuk membaca tulisan dan coretan di blog aku ini. Segala yang tertulis dan tercoret adalah dari aku kepada aku juga untuk aku. Kalian bebas untuk menafsirkan setiap tulisan dan coretan itu tapi ketahuilah bahawa hanya aku yang mengerti hakikat sebenar di balik semuanya. Jangan mengatakan yang bukan-bukan di belakangku kerana aku tidak akan memaafkan perkara-perkara yang kalian katakan apatah lagi kiranya ia tidak benar. Andai mahu ketahui kebenaran, ayuh bertanya sendiri pada pemilik blog ini iaitu AKU. Juga AMARAN keras, tidak perlulah kalian menyinggah di blog ini sekiranya hanya ingin mengambil tahu hal diriku, mengintip-ngintip perjalanan hidupku demi untuk melihat aku jatuh dan bertujuan menjatuhkan aku. Kerana aku tetap aku yang menjadi aku dan kekal sebagai aku. Segala sesuatu adalah dari DIA MAHA KUASA, aku redha. Jika ternyata blog ini tidak memberi apa-apa faedah pada kalian, baik kiranya kalian melarikan tetikus ke button X (cancel) di atas sebelah kanan dan tekan button tersebut. Dengan itu kalian akan terpisah dari dunia coretanku. Maka ingin aku ucapkan SELAMAT TINGGAL dan tak lupa TERIMA KASIH kerana sudi mengunjunginya walaupun seketika.

Followers

24 December 2010

HINA DINA DIRI INI

Pernah beberapa ketika dahulu, kerap kali aku berasa diri adalah tidak berguna malah hina berbanding dengan insan-insan yang lain. Aku terlalu banyak kekurangan, kelemahan, kesalahan dan seringkali disandarkan dengan segala macam kegagalan. Aku sepertinya tidak punya apa-apa kenangan istimewa dalam hidup, lantas acapkali aku melakukan perbuatan di luar batas akal waras manusia [menyakitkan diri sendiri]. Ya Allah ampuni segala kesalahan aku yang lalu kerana aku insan yang lemah yang tiada daya, jahil ketika dahulu, larut dalam remukan rasa.

Kesedaran bertandang tatkala aku meningkat dewasa. Aku benar-benar malu atas segala rasa hina diri sehingga melakukan perkara-perkara yang ditegah dalam agama. Aku bukan si alim ulama mahupun ustazah kerana aku cuma si kerdil yang khilaf dalam melangkah. Lalu kupanjatkan rasa syukur kerana dalam kegagalan langkah dan tersungkur, aku bisa bangun semula menggapai maghfirahMU. Rupanya masih ada KAU yang sayang padaku.

Tidak menidakkan ada ketikanya rasa hina dan tidak berguna tersisa dalam diri, lantas segera aku beristighfar kerana ku tahu ianya adalah sifat terkeji yang harus dijauhi.


"Janganlah kamu takut pada seseorang makhluk tapi takutlah kepada Ku."(Al Maidah: 44). "Janganlah kamu rasa terhina dan sedih padahal kamulah yang tinggi selagi kamu beriman." (Ali Imran: 139)


Agak sulit membuang rasa ini namun aku perlu kuat untuk mencuba kerana rasa ini wajar bila bersandarkan pada DIA bukan pada makhluk. Sama sekali tidak boleh untuk merasa hina dan tidak berguna di sisi manusia kerana kehebatan yang dimilikinya juga hanya pinjaman dan tidak sehebat mana. Itu hanya serpihan pemberian DIA sebagai ujian hidup. Sedang pula di sisi DIA, manusia itu sama saja kecuali mereka yang bertaqwa. Orang bertaqwa lebih mulia daripada orang yang tidak bertaqwa. Siapa yang lebih taqwanya, lebih tinggilah darjatnya di sisi Allah.


"Semulia mulia kamu di sisi Allah ialah mereka yang paling bertaqwa di kalangan kamu." (Al Hujarat: 13)


Berasa hina dan tidak berguna biar keranaNYA kerana ia akan membuatkan kita lebih dekat denganNYA dan berusaha untuk melipat-gandakan amalan berbanding hanya diam memeluk tubuh dan berteleku. Maka, usah dirasakan hina dan kerdil membandingkan diri dengan keilmuaan, pangkat, kekayaan, keturunan dan lain-lain manusia lain.

Lebih hina kita rasakan diri kita di sisi Tuhan, maka lebih tajam dan lebih mendalamlah sifat kehambaan kita dan lebih tinggilah darjat kita di sisi Tuhan. Sebaliknya, lebih mulia kita rasakan diri kita, maka rosaklah sifat kehambaan kita dan hinalah kita di sisi Tuhan.

Hina diri itu ialah amalan hati. Tidak payah disebut-sebut dan tidak payah ditunjuk-tunjuk. Kalau disebut-sebut, takut-takut ianya bukan datang dari hati. Ini sumah namanya. Kalau ditunjuk-tunjuk dan ia bukan datang dari hati, maka ini riyak pula namanya.

Di dalam kita menghina diri, tidak payah kita tunjuk kotor seperti menyapu kotoran atau najis ke tubuh badan kita contohnya. Ini sudah jatuh haram. Ramai orang tunjuk kotor seperti peminta sedekah dan kaki dadah etapi hati-hati mereka penuh dengan ego dan keangkuhan. Mudah sahaja mereka ini menipu manusia dan berbuat maksiat kepada Tuhan.

No comments:

S@y@ s@y@ng f@m!ly s@y@

S@y@ s@y@ng f@m!ly s@y@