CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

AMARAN KERAS!!! BACA sebelum scroll ke bawah

Aku tak minta apatah memaksa sesiapa untuk membaca tulisan dan coretan di blog aku ini. Segala yang tertulis dan tercoret adalah dari aku kepada aku juga untuk aku. Kalian bebas untuk menafsirkan setiap tulisan dan coretan itu tapi ketahuilah bahawa hanya aku yang mengerti hakikat sebenar di balik semuanya. Jangan mengatakan yang bukan-bukan di belakangku kerana aku tidak akan memaafkan perkara-perkara yang kalian katakan apatah lagi kiranya ia tidak benar. Andai mahu ketahui kebenaran, ayuh bertanya sendiri pada pemilik blog ini iaitu AKU. Juga AMARAN keras, tidak perlulah kalian menyinggah di blog ini sekiranya hanya ingin mengambil tahu hal diriku, mengintip-ngintip perjalanan hidupku demi untuk melihat aku jatuh dan bertujuan menjatuhkan aku. Kerana aku tetap aku yang menjadi aku dan kekal sebagai aku. Segala sesuatu adalah dari DIA MAHA KUASA, aku redha. Jika ternyata blog ini tidak memberi apa-apa faedah pada kalian, baik kiranya kalian melarikan tetikus ke button X (cancel) di atas sebelah kanan dan tekan button tersebut. Dengan itu kalian akan terpisah dari dunia coretanku. Maka ingin aku ucapkan SELAMAT TINGGAL dan tak lupa TERIMA KASIH kerana sudi mengunjunginya walaupun seketika.

Followers

16 February 2009

i-3

Apa khabar sahabat agung bernama Islam hari ni??
Apa khabar teman rapat bernama Iman hari ni??
Apa khabar rakan mesra bernama Ihsan hari ni??

Moga ketiga-tiganya berada dalam keadaan sihat sejahtera dan kenikmatannya ke atas ketiga-tiganya makin bertambah. Islam, Iman dan Ihsan kompenan penting dalam diri seorang insan yang menyarung jersi MUSLIM atau MUSLIMAH.

Zaman persekolahan seringkali diri ini dititipkan oleh para mualim dan mualimmah tentang pengertian, hakikat, kepentingan dan segala macam hal yang bersangkutan dengan ketiga-tiganya. Jelas sekali bagai ada keterikatan yang kukuh di antara ketiga-tiga sahabat tadi malah ia tidak boleh tidak terpisah antara satu pun.

Tidak lengkap hidup Islam dan Iman tanpa Ihsan, juga tidak lengkap hidup Iman dan Ihsan tanpa Islam malah tidak juga lengkap citra hidup Ihsan dan Islam tanpa Iman. Apatah lagi jika hidupnya sendiri-sendiri antara ketiga-tiganya. Pasti segalanya kacau bilau dan hidup bagai dilanda tsunami.

Seringkali kita hari ini melihat persoalan Islam, Iman dan Ihsan sebagai perkara mudah dan remeh sahaja. Dengan hanya memahami Islam itu mengakui rukun islam yang Bold5, Iman itu rukun iman yang enam dan Ihsan itu tingkat tertinggi. Apakah cukup dengan ini sahaja?? Tepuk dada tanya rohani anda.


Seharusnya, kita sebagai umat terAgung penyambung generasi Rasulullah s.a.w berusaha untuk memahami dengan lebih mendalam apa itu Islam, Iman dan Ihsan. Tidak sekadar mengambil yang kulit sedang pula isinya dibuang. Maka telitilah hadis di atas sejelasnya. Jangan hanya mengambil penafsiran secara tersurat tetapi dalami jua isinya secara tersirat. Penjelasan disebalik setiap Islam, Iman dan Ihsan itu sendiri wajar diperhalusi.

(Makin hari hati terasa kontang......rasa jauh denganNYA. Diri lalai dalam kemelut duniawi. Syukur hati cepat sedar dari tipu daya syaitan dan duniawi. Ampuni dosa hambamu ini YA ALLAH....Amin Ya Rabbal Al-Amin.)

No comments:

S@y@ s@y@ng f@m!ly s@y@

S@y@ s@y@ng f@m!ly s@y@