CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

AMARAN KERAS!!! BACA sebelum scroll ke bawah

Aku tak minta apatah memaksa sesiapa untuk membaca tulisan dan coretan di blog aku ini. Segala yang tertulis dan tercoret adalah dari aku kepada aku juga untuk aku. Kalian bebas untuk menafsirkan setiap tulisan dan coretan itu tapi ketahuilah bahawa hanya aku yang mengerti hakikat sebenar di balik semuanya. Jangan mengatakan yang bukan-bukan di belakangku kerana aku tidak akan memaafkan perkara-perkara yang kalian katakan apatah lagi kiranya ia tidak benar. Andai mahu ketahui kebenaran, ayuh bertanya sendiri pada pemilik blog ini iaitu AKU. Juga AMARAN keras, tidak perlulah kalian menyinggah di blog ini sekiranya hanya ingin mengambil tahu hal diriku, mengintip-ngintip perjalanan hidupku demi untuk melihat aku jatuh dan bertujuan menjatuhkan aku. Kerana aku tetap aku yang menjadi aku dan kekal sebagai aku. Segala sesuatu adalah dari DIA MAHA KUASA, aku redha. Jika ternyata blog ini tidak memberi apa-apa faedah pada kalian, baik kiranya kalian melarikan tetikus ke button X (cancel) di atas sebelah kanan dan tekan button tersebut. Dengan itu kalian akan terpisah dari dunia coretanku. Maka ingin aku ucapkan SELAMAT TINGGAL dan tak lupa TERIMA KASIH kerana sudi mengunjunginya walaupun seketika.

Followers

30 May 2009

C0kL@t & @!S KR!M

Wahhh......wahhh…….sedapnya ~curik ayat Upin ngan Ipin jap bila tengok ayam goreng~ Tetiba ja nak nulih entry pasai kegilaan aku terhadap coklat dan aiskrim. Ini bukan kegilaan baru tapi dah berkurun lama maybe dari kecik aggg. Yapp, sedari ku kecik aggg. Ingat ja dulu tyme ku kecik n my atok muda agg, my atok slalu ja belikan kami adik-beradik aiskrim n coklat. Dulu besanya aiskrim Malaysia ja la yang jadi habuan bila tolong buat keja sebagai upah coz tak dak aiskrim hebat-hebat aggg n paling senang nak dapatkan aiskrim Malaysia. Tapi len plak citenya ngan coklat….my atok besanya akan beli coklat yang mahal tyme zaman tu la n yang paling besar semestinya cadboury.~dulu jahil tak taw halal ke tak n tak dak isu boikot ni~ My atok akan bagi kat kami adik-beradik tyme besday tapi slalu ja aku tyme besa-besa pun dapat coz i cucu kesayangan. ~kenyataan berani mati tue~

Maka, jadi la aku peminat setia coklat n aiskrim. Tambah la sayang sungguh kat my atok coz slalu menyupport kegilaan aku ini. Dah tu len plak dengan my ibu yang slalu laa membebel. Wisau anaknya jadi gedempol coz asyik disogok ngan benda yang manis dan berlemak. Bukan tyme kecik ja kena membebal............sampai sekarang pun. Baru ni ja pun my ibu cakap yang i nie gedempol ~gedempol ka aku??~ bukan sebab makan banyak tapi suka makan benda manis-manis. Dia wisau i dapat kencing manis dan segala macam penyakit lain. Tapi susah la nak buang kegilaan ini.....sedap tu.

Kegilaan i kat aiskrim lebih terserlah tyme p jejalan sama ada p shopping complex atau apa sahaja tempat yang berdekatannya ada jual aiskrim. Bila terpandang ja ada jual aiskrim, terus ja p beli n pastinya minta aiskrim perisa coklat walaupun baru ja sampai tempat tu. Kadang-kadang ja cover skit bila malu ngan kawan-kawan yang ramai tak minat aiskrim. ~kuikuikui~ Tapi ramai ja yang layan kegilaan i nie walaupun da yang geleng-geleng kepala gak pelik. Then dah habis jejalan or beli barang i akan p beli skali lagi aiskrim tu. Terkejut la kawan i......siap sound aggg, ‘bukan hang dah beli n makan aiskrim dah ka tadi??’. Huhuhuhuhu. Nak buat macamna dah suka bangat. Lagi plak bila aiskrim kon yang i beli tak mahal macam sunde atau walls, just rm1.00 sahaja. Makan 10 batang pun baru rm10.00 tapi i tak la semelampau tu. Besa tu da la 2-3 ja i beli aiskrim tu macam aiskrim kon mcdonalds ~sebelum boikot~


Coklat n aiskrim mampu buat i sejuk hati n tenang sangat. Tu bila da masalah then makan coklat memang best. Tak taw nak bgtaw nikmat dia macamna. Kegilaan i terhadap coklat setakat la nie tak dapat dikongsi ngan kawan-kawan terdekat coz rata-ratanya tak gemar coklat ataupun aiskrim malah ada yang makan bila teringin ja. Kalu i banyak duit makan tiap-tiap hari pun boleh ja. ~hehehehe~ Jom tengok apa ada disebalik kegilaan i terhadap coklat n aiskrim ni. Ada orang cakap coklat ni bagoss dari segi psikologi ada lak cakap coklat nie tak bagoss dari aspek kesihatan......ais krim pun macam tu gak, da macam-macam pendapat.

Apa itu coklat?? Jangan taw nak makan ja tapi tak taw apa sebenarnya coklat tu n datanya dari mana. Coklat adalah sejenis makanan yang diperolehi dari biji koko. Coklat mempunyai aromanya tersendiri dan tekstur yang menarik.Pada asalnya rasa coklat adalah pahit namun apabila divariasikan dengan susu dan gula ia dapat dinikmati dengan sungguh enak sekali. Walaupun orang slalu cakap coklat mengemukkan tapi still ada kebaikannya. Jom kita teliti kelebihan menjadi peminat coklat tegar seperti aku.

1. Mencegah daripada risiko serangan jantung, strok dan kanser kerana coklat mengandungi antioksida yang baik. (Sekeping coklat sehari boleh mengurangkn sakit jantung)
2. Koko mengandungi kafein yang boleh mengurangkn mengantok.

3. Theobromine dalam coklat dapat merehatkan otot dalam saluran pencernaan.

4. Coklat di dalamnya mempunyai antioksida yang mampu memanjangkan usia. (2 sudu makan koko mengandungi 146mg antioksida)

5. Walaupun coklat tinggi kandungan lemak namun ia adalah lemak tepu dalam bentuk asid stearic dan tidak mempunyai kolesterol yang tinggi. Nikmatilah coklat tanpa risaukan anda akan gemuk, kerana sesetengah orang berpendapat coklat menggemukkan. (Maka belilah coklat yang kurang kandungan gula di dalamnya, dan makanlah dengan seimbang)

6. Coklat juga mempunyai bahan yang dipanggil phenylethylamine(pEA) yang boleh menaikkan mood seseorang. Kiranya ia merupakan sebahagian dari ubat penenang hati.

7. Coklat dapat menurunkan tekanan darah.

I ingin nikmati keenakkan coklat dan kelazatan ais krim... nyummmm... nyuummmm... Dengan asyik mulut i mengunyah coklat.

No comments:

S@y@ s@y@ng f@m!ly s@y@

S@y@ s@y@ng f@m!ly s@y@